Ken je hem nog? Het zielige stripfiguurtje Calimero….. “Het is niet eerlijk, want zij zijn groot, en ik is klein!” Zoiets riep dit trieste vogeltje volgens mij altijd.
Wat wordt er toch gemopperd en geklaagd om je heen. Ik was laatst op een feest, ontmoet daar een aantal mensen voor het eerst, en wat je meteen opvalt is, dat veel mensen klagen. Ze zeggen er dan nog iets bij als “ik mag niet mopperen, maar….”. Dan hoor je even later, hun verhaal over ziektes, dood en verderf. Velen lijken hun identiteit te ontlenen aan hun ziekte, hun beperkingen, hun “tijdelijk verstoorde levenskracht”. Afhankelijk van de vragen die je hen dan verder stelt, blijkt het helaas zelfs, bij sommigen, zo te zijn, dat zij zonder die “klachten” niet de aandacht kunnen vragen, die ze graag willen hebben. Dit betreft dan klagers, die niet uit hun “slachtofferrol” willen komen. Op het moment, dat je ze een oplossing aanreikt voor hun ellendige situatie, zijn ze zelfs in staat deze zeer vakkundig te ontwijken, en liever te willen praten met iemand die met ze meehuilt.
Mocht je in het dagelijkse leven geconfronteerd worden met een “echte klager”, of ontdekken dat je zelf in zo’n negatieve gedachten-spiraal zit, stel jezelf dan eens de volgende 4 vragen van Byron Katie:
1. Is het waar?
2. Kun je absoluut weten dat het waar is?
3. Hoe reageer je wanneer je die gedachte hebt?
4. Wie zou je zijn zonder die gedachte?
Laat de ander (of jezelf) rustig antwoorden op deze 4 vragen, en kijk wat er gebeurt.
Eerder heb ik al eens over Byron Katie geschreven op https://www.knappers.nl/?p=57
Ik merk het ook vaak dat mensen klagen, en ja, ze zoeken eerder iemand die hun voedt in hun ellende dan iemand die zegt. Ja, maar … heb je het zo al eens bekeken. Op dat moment kan je niet anders dan strijdige reacties krijgen omdat het net het ego is waar je tegen praat. Wie anders zat een minuutje eerder over hun ziekte te praten 🙂
Wat ik altijd doe op zo’n momenten is eigenlijk niets. Alles wat je op dat moment zegt valt toch in de verkeerde aarde. Laat hen eerder zien dat er een ander leven is dan steeds te mopperen door zelf het voorbeeld te Zijn. Dan zullen ze wonderbaarlijk net naar jou toekomen en zeggen: dat wat jij hebt, dat wil ik ook. Niet wetende natuurlijk, dat de parel in jou net dezelfde parel is die in hen verscholen zit.
Mooie tekst John, doe zo voort!
Sja, klagen is zoooo lekker, want als je klaagt gaat het namelijk altijd over dingen die buiten jou om gaan. Het ligt aan het weer, de omgeving, je baas en al die andere mensen. Het ligt aan iedereen behalve jouzelf.
Door te klagen kun je lekker de verantwoordelijkheid afschuiven en hoef je zelf geen actie te ondernemen. En dat terwijl de sleutel natuurlijk, hoe kan het ook anders, in jezelf ligt. 🙂
Een leuke blog over klagers vind je ook op so chicken:
http://www.sochicken.nl/jezelf/stoppen_met_zeuren.html
Precies Leonie!
Mensen vergeten wel eens dat hun geklaag hun werkelijkheid vorm geeft. Ze schuiven alle verantwoordelijkheid van zich af, maar beseffen niet dat hun beleving van het leven gebaseerd is op wat ze er zelf van maken. Als een boomerang komt het terug naar ze en vragen ze zich af: waarom moet nu net mij dit overkomen.
Klagers zullen in een wereld leven waar alles tegenzit. Anderen zullen in een wereld wonen waar alles meezit. Eén en dezelfde Aarde, twee verschillende werelden.
Nu zit ik hier zelf wel mooi over de andere mensen te klagen 🙂 Ik heb dit zelf ook moeten leren hoor. Plots kwam de gedachte in mij op: is het leven wel zoals ik denk dat het is, zoals ik die ervaar? Toen werd ik mij heel bewust van … mijn onbewustheid. Dan wordt het plots héél stil in je en gaat er een hele nieuwe wereld voor je open. De wereld van éénheid in plaats van een wereld waar goed en kwaad slechts de twee uitersten zijn van een dualistische, afgescheiden wereld.
Groeten aan John, doe zo voort!
Ik heb over het Calimero gevoel eens goed nagedacht.
Is klagen niet typisch Nederlands?
Blijft de vraag waarom. Mijn leerlingen leerde ik altijd dat je de klager niet moet afwijzen, kom ook niet gelijk met een oplossing. De kunst van het opheffen van klagers is luisteren. En volgens mij gaat het daar ook meestal fout. Wij luisteren niet zo goed meer naar anderen. Naar mijn mening gaat de ander harder roepen, harder klagen. Erken eens de klacht, zeg eens dat je begrijpt dat het vervelend is.
Feestjes en ontmoetingen zijn de uitgelezen plek om te spuien. Waar kun je dat nu nog doen? Op je werk? daar is al helemaal geen tijd voor een goed potje klagen. Op straat heeft ook niemand tijd en tijdens de sport ga je ook niet eens uitgebreid zitten klagen.
Het zit gewoon in ons in: klagen en tegensputteren. Moeten we daarom de ander niet serieus nemen in zijn klachten? Ik denk van wel. Niet luisteren naar de ander, de klachten wegwuiven veroorzaakt onbegrip en irritatie bij de ander.
Misschien is klagen tegenwoordig wel de wijze om gesprekken te openen. “Hoe gaat het” wordt vrij snel beantwoord met “nou, wel goed, maar…”
Klagen zorgt er inderdaad ook voor dat je zaken buiten jezelf kunt leggen. Dat dingen niet goed gaan ligt dan niet aan jou. Het weer, de politiek, de buitenlanders en je salarisstrook zijn toch ook heerlijke onderwerpen om over te zuchten en klagen. Okee, onderwerpen als ziekte, dood en algehele malaise hoor ik ook liever niet. Ik hoor die aan en erken de vervelendheid ervan en dan: ander onderwerp. Maar toch: klagen lucht op!
Hier heb ik op dit moment weinig te klagen. Okee, het staat hier al twee dagen keihard te regen, maar als ik dan kijk naar de verkleurende bladeren, de paddestoelen en ik luister naar de gierende wind in de schoorsteen dan voel ik me een rijk man!
Wat een uitstekende benadering van het concept klagen! Hulde!
Speciaal op dit onderwerp heb ik een boek geschreven: Het anti-klaagboek | Eerste hulp bij zeuren en zaniken. Het gaat over wat klagen is, waar het vandaan komt, hoe je het kunt meten maar vooral: wat je er aan kunt doen! Veel tips & trucs om het klagen in je omgeving positief te pareren. Maar ook om je bewust te worden van je eigen klaaggedrag!
Het sluit ook mooi aan bij de reacties op het artikel!
Doe mee en wordt anti-klager!
Met vriendelijke groeten,
Bart Flos
Het anti-klaagboek – Eerste hulp bij zeuren en zaniken.
Uitgeverij Haystack
http://www.bartflos.com
http://www.youtube.com/hetantiklaagboek
http://www.twitter.com/bartflos
http://www.haystack.nl
http://www.facebook.com
http://www.hyves.nl
http://www.managementboek.nl