De bel! Bijna 21 u. Donker! Moet Essent of de BankGiroLoterij zijn

img_0506Maandagavond 3 oktober. Bijna 21:00 uur. Avond en aardedonker buiten. Bij mijn ouders van in de 80 gaat de bel. Twee promotiemedewerkers van Essent staan aan de deur voor een gesprek. Bij mensen die overigens al hun hele leven klant zijn. Die liever niet zo laat vreemden aan hun deur hebben, enfin, dat is wellicht de wijze waarop men bij Essent trouwe klanten beloont? Mijn pa geeft meteen aan dat hij hier zo laat niet van gediend is, en belt de politie. Die controleren daarna de legitimaties, en als in de desbetreffende gemeente de Algemene Politie Verordening dit toestaat, is de kous af. Als ik dan nog wat vervelende tweets hierover stuur aan Essent, krijg ik keurig bedankjes voor de tips, ze geven het door aan desbetreffende afdeling. En, je raadt het al, ze colporteren lekker verder.

Gisterenavond, bij mij aan de deur, 20:45 uur, een hyperenthousiaste verkoper van de BankGiro Loterij. Niet om te vertellen dat ik een miljoen heb gewonnen trouwens. Nee, hij mag een aanbieding doen… Op het moment dat ik aangeef hoe belachelijk ik hun late actie vind, wijst de beste man meteen op zijn vergunning, dat dit mag in Roosendaal, etc. Wanneer ik wederom ga klieren op Twitter, wordt mij meteen gevraagd naar de postcode. Dan gaan ze kijken wat ze er aan kunnen doen. Jaja. Misschien het promotie bureau betere instructies geven?

Telkens blijkt dat 21:00 uur heilig is bij de aanbellers; hoe donker het is maakt ze weinig uit, ze werken gewoon verder. Wordt het geen tijd dat politie, gemeentes en dit soort bedrijven met elkaar rond tafel gaan om hier gezonde afspraken over te maken?

Vanavond, wordt het in het TV journaal melding gemaakt van een trieste overval op bejaarde mensen in Valkenburg. Meteen erna verschijnt keurig een politieman die de oudere burger nog eens adviseert om niet zomaar voor iedereen open te doen. Zeker niet in het donker. Vergunningen worden dus gewoon afgegeven. Hoeveel respect hebben deze bedrijven, en de overheid met hun belabberde vergunningen, voor de burger dan? Wat ik mij daarnaast ook nog afvraag is, of bedrijven als Essent en de BankGiro Loterij er niet bij stil staan hoe bizar slecht dit is voor hun imago?

Ik hoop dat deze blog gelezen wordt door hun marketing en directie, wellicht worden ze wakker. Of moet ik wellicht bij hen midden in de nacht aanbellen?

    5 gedachten over “De bel! Bijna 21 u. Donker! Moet Essent of de BankGiroLoterij zijn”

    1. Vorig jaar bij ons ook zo’n invasie van het goede doel. Was rond 21:00 uur en waren gezellig met meerdere collega’s de buurt rond.
      Bij het aanbellen bij ons aan de deur was “meneer” nog even aan het dollen met de collega dame die al bij de buren stond. Erik deed open en hoorde als eerste :” pas maar op dat ik je niet neerschiet!”
      Pardon zei Erik… nee meneer ik had het niet tegen u, maar tegen mijn collega, was een grapje.
      Om een lang verhaal wat in te korten. Ook wij hebben melding gemaakt van deze vreemde manier van zieltjes winnen en dit specifieke voorval. Antwoord: we zullen het opnemen met desbetreffende coördinator.
      Inderdaad niet echt een goede aanpak om mensen voor je instelling op pad te sturen.

    2. Goed dit eens onder de aandacht te brengen John. Ook bij ons werd donderdag 20.50 u aangebeld en mijn vrouw was alleen thuis. Wij hebben doodeenvoudig de afspraak dat als zij alleen thuis is en het is donker ( ’s avonds dus) dan doet ze de deur niet open. Daarbij hebben we de gewoonte dat we na 23.00u niet meer open doen wie er ook aanbelt. Als het dringend is kunnen ze ons bellen of dat op een andere wijze kenbaar maken.
      Vreemd overigens dat dat bij jou de bankgiroloterij was , want een dolenthousiaste colporteerster had bij ons dinsdag ( als ik me niet vergis ) al bij daglicht haar overigens niet geaccepteerde aanbod gelanceerd. Overigens koop ik nooit iets aan de deur en doneer ik ook uitsluitend bij colporteurs die ik ken en met een bus aan de deur staan en dat allemaal omdat het zo veilig geworden is in Nederland.

    3. Mijn klantmanager van de gemeentelijke dienst voormalig DWI (Dienst Werk en Inkomen maar de nieuwe naam (ingegaan op 1 januari van vorig jaar) is nog niet bekend) stelde voor dat ik ‘lekker op straat zou rondlopen en met mensen ging praten over goede doelen en zo’. In ruil voor 32 uurtjes per week ‘fijn in de buitenlucht zijn!’ ‘mocht’ mocht ik dan mijn bijstandsuitkering houden. Goh, wat aardig. Ik mocht ook weigeren ‘want het is natuurlijk vrijwillig!’ maar dan zou zij mijn uitkering met 30% verminderen. Jippie. Godzijdank kwam er écht werk op mijn pad én was haar cheffin het met mij eens dat de methode van mijn klantmanager ‘misschien niet helemaal de bedoeling van de Participatiewet’ was. Maar helaas wel legaal. En schering en inslag.

    4. Heel herkenbaar. Onlangs hier ook. Buiten is het donker. *tringtring. Bij de bel hangt een briefje met “Nee, geen verkoop”. Wie zou het zijn?
      “Ja hallo ik ben huppeldeflups van de Eon…”.
      Erg vervelend, dat aanbellen als het donker is. Voor de buurvrouw doe ik nog wel open, maar colportage ’s avonds… ik vind het maar niets. Zeker wanneer ze niet eens briefjes kunnen lezen.
      Voor de algehele veiligheid (zeker in de de periode rond #1dagniet !) zeg ik: straatverlichting aan = kappen met colporteren.

      In de APV zag ik staan “Het college kan tijdstippen vaststellen waarop het verboden is te venten.””
      Nu het Roosendaalse college zo ver zien te krijgen dat ze de huidige tijden aanpassen.
      Of nemen de bedrijven hun maatschappelijke verantwoordelijkheid?

    5. Goeie actie met Hopelijk resultaat! Vertrouw het overdag eerlijk gezegd ook niet zomaar meer. Voor je het in de gaten hebt staan ze binnen. En ja ik heb ook zo,n sticker op de deur, dat verkopers niet welkom zijn. Maar ze zijn zo gehaaid dat ze andere woorden kiezen. Ze komen namelijk iets * aanbieden*! Hoe dan ook het gaat je altijd geld kosten, als je erin trapt! De laatste hier was Ziggo met 10 tje vriendje! Nu was ik net aan het denken om over te stappen en ja ik tuinde erin. Toen ik de volgende dag de voorwaarde bekeek, vertrouwde ik het niet, en heb het direct afgebeld en bevestiging daarvan gevraagd via de mail.
      Die heb ik nooit gehad, was het te kort voor aldus de klantencervice. Heb het bewaard tot de eerste termijn in zou gaan, maar dat is gelukkig niet gebeurd! Was achteraf kwaad op mijzelf dat ik het zover had laten komen( gebeurd me niet zo vaak meer), maar de gladde praatjes met 2 man sterk wisten me te overtuigen, zonder dat ik daar echt goed over had kunnen nadenken. Het leek wel nu of nooit en zo brachten ze het ook.
      Een wijze les, dat wel, maar had hem liever niet meer geleerd!
      Ook overdag kijk en vraag ik eerst aan het klapraam van de kamer als ik het niet ken, en wimpel het daar af, hoe mooi ze ook praten! Zo veilig is NL intussen! Triest!

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *